Tuesday, May 19, 2009

utusanmu yg bisa buat aku menangis..



Akhirnye kite ade gambar bersama… (walaupun scene pagi dn ptg).. I rasa, gambar kite ni diambil pada bulan yg lain tapi tahun yg sama.

Kite sepadan, bagai pinang dibelah dua… bagai diacu dengan airmata. Masa bersama amat sederhana dan teramatlah kurangnye. Bahagia…. Masa bersama… hanye yang Esa mengetahuinye. Mahu kiranye I bertanye padaNye, inikah dugaan dari suratan Mu. YaAllah? Alhamdulillah. Aku reda.

Banyak perkara yg I dah tahu sekarang. I tidak ada semasa u menangis hiba meminta dipanjangkan jodoh kite… pilu memotong hati I bila rentetan tragedi tengahari itu menghala jauhkan I dari u, yang tersangat I sayangi. Kecewa diri ini bila segala rahsia u dengannye semasa disekolah terbongkar. Walaupun remeh tapi akibatnye terlalu kejam untuk kite…. Takdir.. Allah HuAkbar. Fahami dengan kehendakNye dan sentiasa yakin…..

Tangisan u tidak kedengaran oleh I, kerana hancurnye segala harapan dan impian yang boleh kite sama-sama bina. Jalan masa depan yang I rekacipta untuk kite hidup bersama selepas puncak menara gading diteroka, lunyai segalanye. Langkah demi langkah dari sebagai murid I tunjukkan arah kite mencapai impian… suami dan isteri, suci dan mulia sekali… WallahHu. Bukan setahun … bukan dua tahun untuk menyimpulkan walimatulurus, tapi lima tahun setelah tamat sebagai murid. Gambaran telah ada, optimis…. U percaya…. U nampak…. U dapat menjiwainye? Walau sejauh manapun I melangkah, tujuannye sama… rapat lah -----. Jangan jejak aku, tapi pimpin tangan ku. Kalau api aku langkah, kan ku gendong kamu bersamaku…. Itu janji aku. Jatuh dan bangun I, kan I usaha untuk kite…. Untuk masa depan kite sahaja… tiada lebih besar dari itu. Malah makin mengunung setiap masa. I sayang sungguh pada u, terlalu sayang hingga sanggup padamkan cinta pada nama tapi tidak pada hati remuk ini. Usia 17 umur kite bagai ketentuan sejarah kite. Mereka yang lain bercinta gile namun saya mengatur minda. Inikah impian aku? Harus u cari kebenarannye semula. Bahagia lah mereka dengan cita-cita mereka. Airmata I bercucuran bertakung dalam kelopak jantung dihujung hati… mana yang menitik, takkan jatuh kepipi sebab tiada hak diatas bumi. Lolongan dari mulutku hanya mengeluarkan suara bisu. Puas dipekik, namun jawapannye tetap sama… u dah pergi. Apa lagi yang menanti I dihujung menara gading nanti, I kurang pasti. Kalau disekolah, wajah u I nantikan setiap saat… dimana-mana jua. U tetap tidak jemu I jenguk. Riben putih tandanye aku jujur… itu kate I masa tu. Masa tu juge u pilih i… bukan kah gitu? Kalau begitu cara pilihan u… (walau apa carakah itu)… kenape I jadi mangsa dulu?
Usah jawab soalan itu, ianye tidak relevan lagi. Yang relevannye kita sekarang… Masa ini… ketika ini. Yang berlalu tak akan kembali.

Maafkan aku dan aku maafkan kamu.

No comments: